= TERKINI=
Perkembangan semasa..

PERLU KE KITA BERBANGGA DENGAN PELAKON,PENYANYI,PENGACARA LUAR?

Damansara Perdana : 12pm : baru balik jakarta indonesia lepas ni nak pi sarawak pulak, bisnes :) - Aku terpanggil untuk menulis blog ini... eceh.. skema la pulak.. :P hehehe... sebenarnya ayat ayat jiwang cam tu bagi diri aku kurang sesuai la... cam nak ikut protocol masuk istana plak. :) ade ke blog ni rules? procedure? atau garis panduan? yang perlu kita ikut? kalau sesiapa yang baca ni ada ketiga-tiga semua tu sila email kat aku di rozaidi_jamil@yahoo.com nak tau gak BLOG ada semua tu atau tak? sebab setahu aku la.. BLOG ni FREE!! jadi SUKA HATI sesiapalah nak tulis ikut suka diorang BETUL TAK? tapi yang pasti diorang kena tahu limit BERBLOG dan bagi diri aku sendiri la.. aku bukan seorang yang JIWANG tapi seorang yang STRAIGHT FOWARD ( kadang-kadang tu bila bab masuk romantik tu ada la terkeluar jiwang tu sikit :P hehehehe.. ) jadi tak perlu la aku nak skema skema dengan ayat ayat di BLOG ni k. *wink. :)

Ooooooooooklah... sebenarnya aku dah lama terfikir pasal TOPIC kita hari ni.. memandangkan aku seorang ARTIS jugak, jadi aku perlu la dapat FEEDBACK dan KOMEN korang mengenai topic kita iaitu "PERLU KE KITA BERBANGGA DENGAN PELAKON,PENYANYI, PENGACARA LUAR?" maksud aku luar ni, LUAR MALAYSIA daa... :). Sekarang ni lah, kalau korang tengok dah ramai sangat ARTIS LUAR BEKERJA di NEGARA kita ni. Jadi perlu ke kita bangga dengan diorang ni? korang tau tak.. pengalaman aku sebagai ARTIS ni bukan nak kata apa la.. ni nak BUKAK PEKUNG DI DADA sikit dalam DUNIA ARTIS.

Aku pernah berlakon dengan ARTIS LUAR bagi aku kalau kita SERUMPUN ke? kita SAMA BANGSA ke? atau kita SAMA AGAMA ke? selagi korang kat MALAYSIA NI!!! TOLONG RESPECT ORANG YANG PERLU KORANG RESPECT!! bak kata peribahasa la.. yang MAK aku suka cakap, MASUK KANDANG KAMBING KITA MENGMBEK, MASUK KANDANG LEMBU KITA MENGEMBOOOOO.... MASUK REBAN AYAM KITA BERKOKOK, MASUK TEMPAT BUAYA hmm.. aku tak tau buaya tu bunyi macam mana.. hehehehe. :P

Sebab pengalaman aku bekerja dengan ARTIS LUAR ni.. diorang anggap diorang BAGUS, BAGUS SANGAT KE? diorang cantik dan hensem, CANTIK DAN HENSEM SANGAT KE? diorang jugak rasa diorang kaya, KAYA SANGAT KE? kalau semua kat atas dah ada, kenapa masih nak cari JOB atau KERJA di MALAYSIA NI? pergi la.. BEKERJA dekat NEGARA korang tu... sori.. lahh.. aku ni PATRIOTIK dan NASIONALISM sikit... jadi aku kurang gemar ARTIS LUAR yang datang bekerja dia MALAYSIA, BERLAGAK dengan ARTIS MALAYSIA umpama LEBIH SUDU, DARI KUAH!

Diorang tak sedar ke semua tu? masih nak dianggap RAJA atau DIVA di MALAYSIA. Apa LOW CLASS sangat ke ARTIS MALAYSIA ni? disebabkan kebanjiran ARTIS LUAR ke MALAYSIA membuatkan ramai ARTIS MALAYSIA yang takde JOB walahal, ARTIS MALAYSIA pun SETANDING dengan ARTIS LUAR. Jadi PERLU ke kita BERBANGGA dengan ARTIS LUAR ni?. Yang aku peliknya... mana pergi PERSATUAN di MALAYSIA ni? yang selalu melaungkan menjaga kebajikan dan mempertahankan ARTIS MALAYSIA. MANA? MANA? MANA? TAKDE... disebabkan nak berpersatuan untuk kepentingan diri sendiri bukan untuk ARTIS! hmmmmmmmmm... kalau macam ni sampai bila pun DUNIA SENI MALAYSIA takan MAJU.

PERSATUAN ARTIS MALAYSIA, yang memperjuangkan HAK-HAK ARTIS MALAYSIA perlu peka dengan masalah artis ni.. LANGKAH-LANGKAH yang perlu di AMBIL oleh persatuan ARTIS MALAYSIA untuk MENGNYAHKAN ARTIS LUAR dari MALAYSIA....ialah
  1. Memberi kuota kemasukan ARTIS LUAR ke MALAYSIA
  2. Membuat sekatan kepada ARTIS LUAR yang benar benar layak sahaja ke MALAYSIA
  3. Menghadkan kemasukan ARTIS LUAR tahap yang paling MINIMUM
  4. Menyediakan ujian atau peperiksaan kepada ARTIS LUAR
  5. Tiada keistimewaan khusus pada ARTIS LUAR
  6. Dan paling penting, UTAMAKAN ARTIS MALAYSIA dulu BARU ARTIS LUAR.
sebenarnya ada banyak lagi... tapi malas nak bagi, buang karan je.. kalau aku kasi tau semua pun bukannya diorang buat, cakap je.. buatnya idak hampeh! sebab PERSATUAN ARTIS MALAYSIA ni bukan memperjuangkan HAK ARTIS tapi untuk HAK SENDIRI.*wink.

Korang banyangkan eh.. dalam ekonomi Malaysia yang tak stabil ni, perlu ke kita ambil lagi ARTIS LUAR? sedangkan sekarang INDONESIA nak hentikan penghantaran PEKERJA dan PEMBANTU RUMAH indonesia ke malaysia? Maknanya.. ekonomi dunia dah semakin teruk. Bukan ke ARTIS LUAR ni sama juga dengan PEMBANTU RUMAH INDONESIA yang bekerja di MALAYSIA untuk mencari kerja? tak kira la yang pakai PASSPORT, yang pakai PERMIT, atau pun yang menjadi PENDATANG HARAM!!. Cuba korang fikir, kalau seorang ARTIS LUAR yang bekerja di MALAYSIA GAJI ANGGARAN seperti berikut :-

GAJI ARTIS LUAR SECARA KASAR

  • 1 BULAN RM 40 RIBU 1 DRAMA,SHOW ECT... UNTUK 1 ARTIS
  • 1 TAHUN BERSAMAAN 12 BULAN
  • DARABKAN RM 40 RIBU DENGAN 12 BULAN = RM480,000 RIBU
  • GAJI SETAHUN ARTIS LUAR DI MALAYSIA SECARA PURATA = RM 480,000 RIBU SEORANG
kalau korang tengok... itu baru seorang ARTIS LUAR anggaran gaji setahun tau... korang bayangkan kalau ade 100 ARTIS LUAR bekerja di MALAYSIA? dan bila semua duit duit MALAYSIA yang diorang bekerja di MALAYSIA, diorang bawak ke NEGARA diorang balik korang rasa lah.. Berapa JUTAKAH DUIT MALAYSIA KE LUAR NEGARA NANTI? itu kira membantu ekonomi MALAYSIA ke? atau MENJAHANAMKAN lagi ekonomi negara kita?

Dengan rumusan ini... toksah lah.. korang sokong ARTIS LUAR ni.. nak BANGGA dengan diorang sangat bukannya dapat hasil pun.. malah kalau kita BANGGAKAN ARTIS LUAR ni adakah diorang akan BANGGA dengan ARTIS KITA? jadi, dengan topic aku hari ni korang fikir-fikirkan balik... sama ada kalau kita pikirkan kerja? fikirkan ORANG MALAYSIA dulu sebelum ORANG LUAR. Ini tak, orang sendiri takde keje masukkan lagi orang luar untuk bekerja di Malaysia jadi orang MALAYSIA nak KERJA APA?

Bagi aku... PERSATUAN ARTIS DI MALAYSIA, perlulah PEKA dengan MASALAH yang TERSIRAT ni.. dan kepada orang MALAYSIA pulak adakah kita harus terus menyokong ARTIS LUAR ini berkerja di MALAYSIA. Minat ARTIS LUAR tak salah... jangan biarkan ARTIS LUAR ini BEKERJA di MALAYSIA dan membuat suka suka hati diorang je.. dan tolonglah... jangan ABAIKAN ARTIS MALAYSIA. Pada pihak kerajaan dan badan badan yang bertanggungjawab sila la.. KAJI balik KEBANJINRAN ARTIS LUAR yang BEKERJA DI MALAYSIA ini. Cuma aku nak pesan... kalau semuanya ARTIS LUAR yang jadi HERO dan HEROIN di MALAYSIA.. jadi manakah TAGLINE ARTIS MALAYSIA NI, FILEM KITA WAJAH KITA? ye ke tu kalau semuanya WAJAH FILEM KITA SEMUANYA ARTIS LUAR JE, MANAKAH WAJAH NEGARA KITA? kita perlu bertindak dan buatlah satu ANJAKAN PARADIGMA dalam INDUSTRI SENI HIBURAN MALAYSIA, dengan ACUAN KITA SENDIRI, dan tak perlulah kita ambik ARTIS LUAR ini padahal ARTIS,PELAKON,PENYANYI dan juga PENGACARA MALAYSIA TAK KURANG HEBATNYA berbanding dengan ARTIS LUAR dan ada jugak artis kita ni TERKENAL di PERINGKAT ANTARABANGSA, jadi renung renungkan dan selamat beramal... :)


" DON'T USE YOUR PEOPLE TO BUILD A GREAT WORK, USE YOUR WORK TO BUILD GREAT PEOPLE "
Zed Zaidi Zed Zaidi Author

115 ulasan:

  1. kalau pelakon indon kat masia so far tak de lahyang jadi hero or heroine, kalau penyanyi indon adalah kot yang meletup kat sini. tp kalau u ckp artis luar, maknanye artis singapura pun termasuk jgklah..so in tat case, pelakon singapura yang jadi hero so far tu mmg dah ada dua tiga org jgk...tp buat masa ni saya terfikir sorang je yang u maksudkan...are u refering to Aaron Aziz????

    BalasPadam
  2. btul gak..
    skng kalo tgk tv je byk drama2 indon..
    bukak radio plak byk lgu2 indon..
    tp x sngka plak smpi jejaskn artis msia..
    hurm...

    BalasPadam
  3. eh ramai la... adi putra hero, hetty sarelene heroin ramai dohh..

    BalasPadam
  4. terjejas banyak la... kalau kita beli hasil artis luar ni dengan duit malaysia.. duit malaysia mesti pegi kat negera diorang tu... jadi terjejas la ekonomi dan artis malaysia pun mesti malas nak berkarya dalam lagu dan berlakon lagi kalau semua ni berlaku betul tak?

    BalasPadam
  5. penyanyi pun ramai yang dari luar imran ajmain, aliff aziz, dan tah... ramai lagi kot aku ingat tu je

    BalasPadam
  6. you are totally ryte... i sokong u!! memang betul! senang2 je duit bagi kat org luar!!memang tak patut! ishk...ishk..ishk...
    tak patut! tak patut!

    BalasPadam
  7. spotted on! saya bersetuju 100%. dari dulu lagi saya memang banyak tak suka dengan kebanjiran ORANG ASING/LUAR di negara kita yang berlambak-lambak ni. tak kira la artis ke, pendatang haram ke. sama je, tetap ORANG LUAR.

    BalasPadam
  8. satu malaysia..moh kita bersatu..
    "bsatu kita teguh, bcerai kita roboh"
    buat apa kita nak roboh kalau kita boleh bersatu..cam org ngan bayang2 hehe

    BalasPadam
  9. Sokong 100%.. Kadang2 yang selalu jadi masalah, yg timbulkan huru-hara kebanyakan dari orang luar.. Porak peranda malaysia jadinya.. Jadi, pihak yang terlibat untuk membendung perkara ni silalah ambil perhatian dan tindakan sewajarnya.. Xsalah untuk cari rezeki di Malaysia, tp jgnla sampai jejaskan pihak lain.. Imej negara perlu di jaga.. Teruskan menulis kepada tuan entri ni, abg Zed.. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kepada cik suhaili, setiap negara negara di muka bumi ini tidak mempunyai undang undang yg mengatakn bahawa pendatang2 asing dilarang masuk ke negara2 luar, apa lagi malaysia. cuba kamu fikir sebagai seorg dewasa dan seorg yg professional. klau kamu rasa kamu lagi baik daripada pendatang asing, knape harus takut bila mereka dtg ke negeri kamu? bknkah klau baik kamu anggap mereka sebagai satu cabaran utk tingkatkn lagi mutu dan prestasi pekerjaan kamu? Masalah2 yg timbul di negeri kamu? cuba kamu renungkn kembali. rusuhan2 yg diadakn di negeri kamu. siapa yg memulakannya? perlawanan bola sepak yg diadakn baru baru ini diantara s'pore dan malaysia? siapa yg mulakn dgn kata2 kesat mengatakn "singapore itu anjing!".. bkn kah semua itu dtgnya dari rakyat2 negara kamu sendiri. Jadi, kepada semua yg berkata2 negatif terhadap pendatang2 asing, usah lah bersikap "sore loser". klau kamu rasa malaysia utk malaysia, tarik balik semua rakyat2 kamu yg ada di negara2 luar sana yg tinggal, bekerja dan sekolah. tinggal saja di negara kamu.. jgn sampai negara2 lain "boycott" negara kamu semata2 ada rakyat2 disana yg mempunyai mindset tertutup..

      Padam
    2. kepada cik suhaili, setiap negara negara di muka bumi ini tidak mempunyai undang undang yg mengatakn bahawa pendatang2 asing dilarang masuk ke negara2 luar, apa lagi malaysia. cuba kamu fikir sebagai seorg dewasa dan seorg yg professional. klau kamu rasa kamu lagi baik daripada pendatang asing, knape harus takut bila mereka dtg ke negeri kamu? bknkah klau baik kamu anggap mereka sebagai satu cabaran utk tingkatkn lagi mutu dan prestasi pekerjaan kamu? Masalah2 yg timbul di negeri kamu? cuba kamu renungkn kembali. rusuhan2 yg diadakn di negeri kamu. siapa yg memulakannya? perlawanan bola sepak yg diadakn baru baru ini diantara s'pore dan malaysia? siapa yg mulakn dgn kata2 kesat mengatakn "singapore itu anjing!".. bkn kah semua itu dtgnya dari rakyat2 negara kamu sendiri. Jadi, kepada semua yg berkata2 negatif terhadap pendatang2 asing, usah lah bersikap "sore loser". klau kamu rasa malaysia utk malaysia, tarik balik semua rakyat2 kamu yg ada di negara2 luar sana yg tinggal, bekerja dan sekolah. tinggal saja di negara kamu.. jgn sampai negara2 lain "boycott" negara kamu semata2 ada rakyat2 disana yg mempunyai mindset tertutup..

      Padam
  10. aku amat sokong kenyataan di atas.& i always support malaysian artist.aku tak tengok dan tak tonton pon cter2 dr luar malaysia.sterutama indon la.sbb bg aku,artis malaysia pon tak kurang hebat dlm lakonan ataupun nyanyian.artis malaysia..bangkitlah!!teruskan perjuangan....

    BalasPadam
  11. setuju...
    sampai naik menyampah dah sebab banyak sangat artis seberang kat malaysia..

    **sangat x setuju bila adakan konsert pesta malam indonesia kat malaysia...bengong ke apa?konsert artis malaysia bukan main susah nak buat...

    BalasPadam
  12. ye..ye...banyak betol,skang ni bukak jer tv drma indon...saya pun dah naik bosan asyik2 indon..lame2 bahasa orang melayu jd rojak...memang tak patut...sih..ish..ish....lisa

    BalasPadam
  13. aku benci singaporean!

    BalasPadam
  14. apa yg boleh di tgk disini mmg rakyat mesia sendiri ske mengagungkan artis luar tu je cuba tgk media massa sendiri support artis luar asal buat konsert je promote artis luar.. nk salah sape? media massa kita sendiri pun memainkan peranan..

    BalasPadam
  15. korang ni faham tak yang dia cakap ni pasal artis luar yang keje kat mesia bukan drama seberang yang ditayangkan kat mesia.

    baca lah sampai abis.

    BalasPadam
  16. apakah maksud kamu.. artis singapura itu juga artis luar yang di bayar seperti yang kamu nyatakan di atas..???

    BalasPadam
  17. eh eh nak tambah satu lagi.. korang2 yang merepek kat atas tu.. sila baca sampai habis sebelum komen yek..? nampak sangat ada yang tak baca atau baca sekali lalu then terus komen. Komen anda sangat kelakar walaupun nampak konfiden tapi dah lari dari topik!! sekian terima kasih.

    BalasPadam
  18. Stop jek job2 berlakon,pengacara or penyanyi,bagi jek diorang jadi buruh binaan kat malaysia.Bayangkan Aaron aziz jadi buruh binaan dan Kris Dayanti kerja kedai makan ha ha ha haru biru...

    BalasPadam
  19. mak aii panjang betul bro ni punya post.. emm? ada marah ke? hehe~ kadang2 tak guna juga bergantung pada persatuan, yang penting tau camne nak market diri sendiri. discover max talent yang ada dalam diri pastu rasa diri bagus juga berbanding orang lain..barulah boleh compete~hmm?

    BalasPadam
  20. perlu bangga dengan artis malaysia shaja......
    satu topik yg bguz..syabas...

    BalasPadam
  21. ahaha..aku suke ayat2 bro zed...support la local artis kite...makin lama makin rmai plak artis luar kt mesia ni...sgt mrugikn mesia sbnarnya..bkn sj artis yg rugi,,negara kite sdiri pom..

    BalasPadam
  22. mmg blog xde rules,suka hati u nak tulis apa but better u tulis more on things yang bagi information and tambahkan ilmu to readers dari u asyik complain pasal artis. dulu complain pasal shamsul, now pasal artis luar negara.. boringla baca pasal kondem org je.. xde ilmu yg boleh dapat dari baca blog u kalau mcm ni.. y not tulis bout ur trip to jakarta tu, which hotel n best place to eat,shopping,suasana n traffic kat sana ke etc..at least tambah la jugak pengetahuan am ribuan org yg membaca and folo ur blog ni..

    BalasPadam
  23. aku benci betul dengan aaron, loreal ni pun satu.. kata nak cari duta malaysia kalau dah ambik aaron ni bukan dah jadi duta malaysia tapi jadi duta singapura. jadi tolong la.... negara kita ni telah di jajah dengan cara yang baru macam ni. benci aku!!

    BalasPadam
  24. lagi byk u tulis,lg byk nampak ur true colors.. tak perlu la dengki dan berkira dgn rezeki yg diorg dapat kat sini.. bukannya ramai sgt pun ARTIS LUAR kat msia.. dari segi ekonomi,kalau nak berkira sgt duit msia habis utk ARTIS LUAR,kenapa tak kira berapa byk negara2 lain habis utk bayar gaji RAKYAT MSIA yang mencari rezeki di luar m'sia? think about it!

    BalasPadam
  25. bagi sy, satu cara utk mnyekat kbanjiran artis luar adalah dgn menyerlahkan artis tmpatan kita tlebih dahulu... sy rasa artis kita, dan karya2 produk2 tmpatan x brp mnyerlah, n kurang populariti.. especially bg km yg tggl d negeri bwh bayu ni, km jrg2 dpt mgikuti pkembgn hiburan tanahair kita secara 'live' kcuali melalui tv, radio, magazine, n sbgnya.. so apa yg sy dpt lihat ialah d tv, asyik2 iklan lagu dr seberang, drama2 dr seberang (yg agak menarik ditonton), dan promotion utk film/telemovie baru dr luar,... jrg2 dpt tgk wyg2 kita di'promote' sbegitu rancak.. :( ... agaknya kita perlu menggiatkan lg promosi utk artis2 tempatan, supaya dpt sedikit sbyk menenggelamkan populariti artis dr luar. sbb sy sendiri pun agak minat dgn bbrapa artis dr luar, tp sy x melupakan artis2 tmpatan yg sy berkenan, cuma pdedahan kpd artis kita yg agak krg.. ini bg personal opinion sy lah, tpulang kpd sesiapa utk memberi pdapat, n sy tdk berniat utk myinggung prasaan sesiapa mlalui komen yg dtulis ikhlas ini Ok... peace!

    BalasPadam
  26. Yang Penting KERJASAMA......

    Rakyat Malaysia perlu sokong orang Malaysia. Jadika 1Malaysia sebagai tekad untuk berubah. Tunjukkan artis Malaysia bagus jangan kerek semacam jer. Tu sebab tak laku and produser tak amik. So, masing-masing punya peranan.

    http://xcallibur.blogspot.com

    BalasPadam
  27. yg nak marah2 tu kenapa? sebelum kondem org lain tgk dr AKAR UMBI dulu mcm mana artis luar boleh masok sini tanpa promosi2 dr dlm sendiri. cth media massa ni kalo dia promote artis kita sendiri byk la job dorg dpt sbb salah satu strategi marketing tak kira dlm bidang apa juge ialah PROMOSI! sape yg buat promosi..? dan satu lagi bila topik begini dibuat pelbagai andaian akan ada samada pendapat tu merepek atau boleh diguna pakai terpulang la pd minda sendiri utk menilai esp bila topik mcm ni yg highlighter artis sendiri.. dan tak yah ar nk emo2 ini semua pandangan je kan..?

    BalasPadam
  28. zed artis luar yg u maksudkan ni datang dari indonesia n singapore jer ker?....artis2 dr barat pon artis luar jg tau..

    BalasPadam
  29. Hey blog die, skeatilah die nk kondem sapa... tp mmg btul pe yg die ckp.. zed cume mluahkan rasa dia n mnta pndpt korg, bknnye die suh korng hentam die blk.. zed, trus kn prjuangn mu..

    BalasPadam
  30. mmgla artis barat pun artis luar, tp xde plak artis barat smpai jadi hero n heroin filem n drama2 kat malaysia kan???? mksud zed org2 yg brkenaan la...

    BalasPadam
  31. lagu indon..wa layan....konsert..tak penah gi..cd/kaset..tak penah beli..

    citer indon....tak tgk..kecuali cinta indah.. :)

    ko citer nie pasal pelakon ker pasal penyanyi? byk gak gaji rm40k sebulan...

    BalasPadam
  32. kdg2 nak salahkan artis luar pun xboleh.. dunia hiburan nie sama la jgk cam perniagaan.. setiap org bersaing untuk kompeni dan poket sendiri.. kalau artis malaysia nak maju, they must do something amazing and special.. sebagai contoh kita tgk kelainan yg dibawa aizat.. artis malaysia tak boleh nak sentap2 bila artis luar meraih peluang yg lbh dinegara kita.. kita kena tgk apa market dan khalayak mahukan skrg.. so, artis malaysia..apa lg?? ini lah masanya untuk BERUBAH..

    p/s: terlalu sygkan muzik malaysia

    BalasPadam
  33. panjang sungguh pmikiran saudara zed yer..erm..inilah yg kta nk tgk..artis yg brpengetahuan..bkn ckp maen ikot sdp mulut je.tp perlu fakta dan sokongan..keep it up,bro..

    BalasPadam
  34. Assalamualaikum,
    Bila baca blog abg nie dah mcm peguam da...k lah ape yg abg ckp tu mmg laa betul.But sya pun ada minat artis prmpuan luar NEGARA kita, but x selalu tgk dia blakon.Harap sgt artis2 M'sia diutamakan...Kite x boleh bencikan artis dr singapore ke indon...k'lau kite bencikn artis luar pun nk buat ape....so artis M'sia kena laa Buktikan yg Artis M'sia nie GREAT at acting,Singing atau ape pun..tapi artis M'sia pandai Bussines what..

    BalasPadam
  35. assalamualaikum wbt. x bace pun post encik zed yg ni,tp sy ade belek2 post lain, o begini rupenya zed zaidi ye hehe. salam ziarah. to en.zed dan semua termasuk saya "ingat Allah selalu, ingat Allah di setiap langkah kita."

    BalasPadam
  36. saya setuju..malaysia ni terlalu baik dengan negara asing,sebab tu malaysia murah rezeki

    BalasPadam
  37. saya sokong 100%..M'sia terlalu baik hati sgt..bkn dlm soal artis je..dlm politik dan yg lain2 pun kiter terlalu baik smpi kepala kite org pijak...haruslah difikirkan bg mereka yg ade kuasa..kite takde kuasa hanya boleh cadangkan n suarakan..yg lain2 kite takde kudrat nk menghalangnya..

    BalasPadam
  38. Betul..betul..betul, saya ni dari kampung 5 tahun lepas,,,bile sampai KL kusangkakan Jakarta rupanya Malaysia...dari tukang cuci..tukang buat rumah,,,tukang urut..tukang masak...tukang nyanyi...segala tukang skang nie semua nya INDONESIA...waduhhh...waduhhh ramei bangattt org indonnnn di Kuala Lumpur...hamper terlupa yg ini Malaysia...udah udah...bosan bangattt

    BalasPadam
  39. artis luar
    aaron azizi - pelakon
    adi putra - pelakon
    amida wahab - pelakon
    hetty sarlene - pelakon
    penyanyi six sense - penyanyi
    rozlan aziz - pengacara
    aliff aziz - penyanyi
    imran ajmain - penyanyi
    adeep fabolus cat - penyanyi
    norish karman - pelakon
    ada ramai lagi siott.....

    BalasPadam
  40. sukahati org la nak bebangga dgn artis luar itu hati n prasaan org. mcm blog jugak. suka hati kau nak tulis ape mcm mane kan. what goes around comes around!

    BalasPadam
  41. actually true enough lah... not in just "ACTING INDUSTRY"...other industry tooo... they prefered foreign worker/people compare to local...

    I always think...somehow foreign people help the local to "BACK UP"... motivate the LOCALS to improve themselve in many ways to be better than FOREIGN ARTIST... if not the local tend to be lay back of much...In acting industry I think it's positively encourage as it helps to improve each other and ways to learn other people skills where the local can pick up... somehow we shall not be "bodoh sombong" and thinks we are already the best....i know the LOCAL are already very good...but somehow there's new techniques and styles to learn... baru boleh maju... kalau keep to the LOCAL styles the talent will fade sooner or later....

    but sometimes... when too much of foreign talents... the local becone ANAK TIRI pulak... and there's come the unfairness... i believe this need to be balance arrr... maybe there's much be proportional incoming foreign talent to local... so to give a fair opportunity to the local to expose themselves in the industry....

    for bloggy rules...there's is lah...somehow we cannot anyhow..blog in the insensitives to people like cultures, races, religion...as the people somehow still have the TABOOO in themselves which somehow they deny.... and this will create unhappiness from all.....but to blog among us... i guesss should be fine since it's personal blog... nak sarcastic ker sharing happy moment all along should be okay and fine... and it's interesting to read pple blogs somehow... it gave us learning point from other pple life...

    hey hope u have fun with what u are doink... all the best wishesss...

    BalasPadam
  42. Salam Zed.
    Mmg betul apa yg ko kata. Tp mgkin sekatan ke atas artis luar ni byk kelemahannya jgk. Melainkan pihak yg berwajib dpt memberi sokongan dr segi punca kewangan jangka panjang ke atas artis Malaysia itu sendiri. Itu tak jd mslh untuk menyekat. Contoh terbaik jiran kta Indonesia. Kebanyakkan mereka mmg anti dgn kta sbb byk perkara bkn sahaja disebabkan kes deraan amah dan sebagainya, ttpi mmg sudah tradisi dr sebelum Malaysia merdeka lagi, ingat 'Ganyang Malaysia'?. Cuma kta yg sungguh kasihan dgn hidup mereka terutama golongan miskin tp pandangan mereka sebaliknya seolah2 kta ni sgt kejam. Kalau kta sekat artis mereka, ini tidak mustahil artis kta disekat juga, sedangkan market kta dlm negara sungguh kecil, penyanyi terutamanya perlukan market yg maksima untuk album mereka. Peminat skrg tinggi 'demand' nya ke atas industri ini. Lebih2 lagi sinetron Indonesia yg menampilkan pelakon2 yg menyakinkan. Aku bg contoh indonesia kerana skadar utk mendekatkan lgi pemahaman kta. Negara Thai pun industri perfileman mrk sdh ke Hollywood sbb?..Tidak termasuk artis2 Barat lagi, bru je ditubuhkan..tup tup dh smpai Malaysia ha3..Aku hanya demand Kementerian, persatuan, artis-artis menggiat lagi usaha memajukan industri ini agar menguntungkan kesemua pihat yg terlibat, bkn shj dr kewangan malah keharuman nama negara..jgn marah Zed..

    BalasPadam
  43. Kebiasaannya, rakyat Malaysia ni, pandang artis bukan kepada mutu lakonan, tapi pada wajah. Ensem dan Cun. Aku tak tahu la aku spesies mane sebab aku jarang tengok tv. Ngadap tenet je keje. haha

    Tapi, kalau nak halang artis Luar dari masuk Malaysia tu, mungkin tak perlu kot. Tapi, mungkin perlu kenekan kuota tertentu kat die org. Ye la, bile dah melebih berlagak, tak sedar diri menumpang negara orang, aku pun tak suke. Tu je kot.

    Cup! Aku tak kata kat sape2 and aku tak tahu pun betul ke tak atau artis luar mane yang bersikap mcm tu. So, better jgn terasa klu korang bukan orangnye. :P

    BalasPadam
  44. Camni ler bro, kalo penyanyi luar peminat ada kuasa mutlak untuk tentukan samada sokong ke tidak, tak beli cd atau tak pi konsert depa, dah kira tak sokong le kan.

    Tang radio nak putar lagu penyanyi luar, ni pak menteri berwajib kena le buat keje.

    Kalo pelakon/pengacara terletak di tgn producer sesuatu show/drama/filem kan. Peminat tak dpt kata apa. Ni pak menteri kena buat keje dia sungguh2.

    Rindu nak tgk awak berlakon drama cam sembilu/Kaisar dulu, rindu tahap maksima. Tp skrg muka si AA tu je yg ada kat TV hari2.

    Tang artis kota singa susah nak kontrol, sbb ramai artis cina mediacorp spore tu org Msia, contohnya Christopher Lee, artis lelaki paling top stesen tv spore tu mmg org melaka.

    Tp bak kata org tu jgn le sampai bagi sumer susu kat beruk di zoo sampai anak di rumah kempunan.

    BalasPadam
  45. Salam perkenalan Zed Zaidi..

    Saya hidayah.
    Peminat incik. kih3.
    saya suka tgk incik ni, muka berseri2.
    ada nur di wajahmu, solat x tinggal.
    alhamdulillah...

    kekal kan ye.
    semoga cepat bertemu jodoh ye.
    x la sunyi hidup ni =)

    kalau sudi, add my facebook k >>
    chubby_gul90@yahoo.com

    sekian, wassalam.

    BalasPadam
  46. nape perlu artis malaysia nak terngadah?? kalau kita sndiri tak bermutu, jgn nak blaim org lain plak.. kena nilai diri sndiri.. kena salahkan jgk pihak media.. sbb mereka yg smpaikan segalanya kepada masyarakat..

    BalasPadam
  47. Hi,
    I terpanggil untuk respond kat topic ni. For me (Personally), isu ni dah lama dibangkitkan oleh artis2 lain yang bersemangat patriotik dan "cintakan" periuk nasi diorg dalam industri ni.
    Banyak pihak perlu mengambil perhatian isu2 sebegini agar kebajikan, sensitivity dan ekonomi individu2 terbabit tidaklah diabaikan.
    Adilkah bagi artis2 Malaysia (terutamanya) jika tidak diberikan pendekatan/pendedahan/peluang untuk "berkembang" di negara2 yang terbabit (yang mana tempatnya artis2 ini datang)? Mengapakah jika proposal atau peluang yang diminta disusuli dengan, "isu budget", "isu permintaan" dan lain2?
    Mungkin pihak2 produksi atau rakaman perlu mengadakan PERJANJIAN DIMANA SEKIRANYA SATU (1) ARTIS DARI NEGARA MEREKA DIBAWA MASUK KE MALAYSIA, SATU (1) ARTIS DARI MALAYSIA (SAMADA DIBAWAH NAUNGAN PIHAK PRODUKSI/RAKAMAN) DIBERI PENDEDAHAN DAN PUBLISITI SAMA SEPERTI MEREKA DI LUAR NEGARA?
    Jangan hanya pandai berkata2, "ianya dalam perancangan", "masih dalam pemerhatian"....sampai bila? Adakah hendak tunggu sampai kes seperti Allahyarham Sudirman Hj Arshad? Baru dikurniakan Darjah Kebesaran setelah ketiadaan beliau? Apakah kesan/motif kepada waris2 yang masih ada?

    Yang cuma memberi pandangan,
    Hafiz
    mohd.hafiz@lexisnexis.com

    BalasPadam
  48. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  49. Salam bro n pembaca sekalian..

    Sy memang 100% menyokong artis Malaysia, setuju ape yg bro tulis n saudara hafiz di atas..tpi sebenarnye bro,artis2 luar ni mendapat tempat dlm industri kite sbb 1 derang ni boleh la masuk dlm kategori yg ade pakej n berbakat..Klu kite nak sekat kemasukan derang ni ke Malaysia, rasenye susah kot sbb nnt jadi isu lain plak..Lagipun slagi derang blom mendominasi industri kite,rasenye ok lg..sy tgk our local artiste still be the first choice..
    Nak sekat2 derang ni..mcm sekat rezeki derang plak..Ade artis2 luar ni dah berkeluarga so derang pun cari rezeki utk support family..
    Masing2 dah ade rezeki masing2..

    Ok bro,keep up the good work..

    Ex-AU2 Keramat

    BalasPadam
  50. Bro apa kata ko buat persatuan artis baru. senang sikit nak cakap kan..

    BalasPadam
  51. kalau satu artis luar tukar satu artis malaysia.. maknanya bila artis luar keje kat malaysia negara lain pun kena ambik artis malaysia untuk keje di negara diorang buat macam sistem butter. :P

    BalasPadam
  52. U ada tgk cite Warkah Terakhir di Astro tak? Cite yg bagus. I satu family tgk semua nangis. Rosly Dhoby membuatkan semua org insaf di atas keberaniannya, pergorbanannya. Pttnye drama/filem di Malaysia byk kan mengkaji sejarah Malaysia termasuk Sabah & Sarawak. Kalo u blum tgk drama ni, search kat Youtube and I bett u akan nangis jugak...

    BalasPadam
  53. erm..yela..silap kerajaan Malaysia ni suke sgt allow org luar carik rezeki kt cni..pastu bile jadi pape kt rakyat dorg blame Malaysian totally..hurmm..enough is enough..Malaysian pon plz jgn terlalu menyokong sgt benda2 dr negara luar ni..pekerja asing..lagu asing...culture asing..patotla org Malaysia pon rosak influence dr negara laen...hu~

    BalasPadam
  54. takde la bangga pun.. tp dah lagu2 diorg best, skali dgr, nak dgr lagi, abis tu camne? lgpun muzik ni kan universal, so terpulang pd citarasa masing2 la. jgnla pikir kalu xde artis luar, artis msia akan laku jgk..kalu dah hasil keja cam hampeh..kalu dah artis msia kaya ngan ilmu gosip dan publisiti murahan, so artis luar la yg amik peluang tu.. kebykan artis kita pun x kreatif. kalu ada pun yg bagus, boleh kira ngan jari. yg selebihnye jadik artis tempelan.. kalu x kat internet, kat majalah mangga...so nak salahkan sapa??, bak kata nabil, lu pikirla sendiri.. hehe, jgn marah yea.. just my opinion.

    BalasPadam
  55. lagipun satu benda yg mmg fact ialah.. artis2 malaysia pun support artis luar iaitu gi nengok konsert diorg, gi beli album diorg, gi tgk movie diorg.. hehehe..

    BalasPadam
  56. to ada la.. without them do u think we can have twin towers? kl towers? lrt? komuter? rumah2 tu kalu bkn indon yg buat, ingat org msia nak buat ke?? agak2 diorg nak ke buat keja berat camtu tp gaji sikit? cuma org indon yg sanggup buat keja2 tu sbb diorg sedar kat negara diorg peluang kerja pun susah atau xde langsung.. baik diorg amik offer sini gaji sket tp kalu tukar rupiah.. lumayan ooo... hahahah..

    BalasPadam
  57. aslm..
    pd pndpt sy,mmg no need la kte berbangga ngan artis2 luar ni..sbbnye diaorg bkn best pon..cume certain je yg berbakat..yg len mcm hampeh..huhu
    tp ntah mane silapnye golongan ni stil bnyk lg di malaysia..tapi cam x fair lak,nape diaorg dngn mudah dapat diterima kat cni,walhal artis kte ssh la sngt nak masuk kat market negara diorg..apepon trus la berusaha ek..hehe

    BalasPadam
  58. Tak minatla citer Indon, byk merapu2 jer... tambah2 lagi kalau sinetron.. kalau maktiri jahat, marah sampai nak terkeluar bijik mata.. ober acting betul!... citer Melayu lagi dekat di hati....

    BalasPadam
  59. Bagi pendapat saya, tak boleh salahkan sesiapa pun dalam hal ini baik artis malaysia mahupun artis luar. Tak salah kalau mereka cari rezeki di mana-mana tempat. Because the world is so wide and if there's any opportunity, just grab it. Kerana ia datang hanya sekali sahaja. Tak salah kalau diaorang nak cari experience kat luar negeri mahupun mencari rezeki.

    Sama juga, artis malaysia dan artis indonesia masuk ke Singapore Suria Channel untuk berlakon ke ataupun concert yang sewaktu dengannya. Yang dapat nama baik pun negeri korang juga. Bukan satu jer tapi banyak juga. Korang nak kutuk-kutuk artis luar seperti Aaron Aziz tapi pernah terfikir tak betapa pahitnya untuk berhijrah ke malaysia pada awalnya yang dicatit di edisi Majalah Sutra, majalah publisiti Singapura). Ia adalah majalah untuk seisi keluarga bukan majalah gosip dan publisiti murahan yang penuh dengan perkataan yang kurang senang dibaca.

    Kerjayaan itu datang dari kerja keras, kejujuran dan discipline seseorang itu. Bagi artis-artis malaysia, terus berjuang. Jangan marah yer. I'm just being honest...

    BalasPadam
  60. eleh... kalau bekerja kat negara malaysia ni janganlah.. berlagak!! ni dah dapat rezeki kat negara orang nak buat macam negara sendiri sedar la sikit diri tu menumpang. jangan kejutkan harimau yang tengah tidur! faham!!!

    BalasPadam
  61. Kalau dah kerakyatan jadi pertikaian, tak ada ertinya BAKAT dalam bidang seni. ART is universal. Seni adalah untuk dunia bukan untuk Malaysia semata-mata.. Ada jugak org Indon, Malaysia dan Singapura ke negara selain Malaysia seperti London, Paris untuk kembangkan bakat mereka.. tak ada pon huru-hara.. tambah kawan adalah, tambah pelbagai khazanah seni pon ada.. tambah ilmu.. tambah rezki.. sama-sama cari makan.. bukan sebab orang luar masuk, rezki tertutup ke? Lupa ke itu rezki dari mana? Penerbit kah? Org dalam kah? Orang luar kah? Jangan lupa Allah kasi itu rezki.. bukan orang.

    ORANG MELAYU.. TOLONG JANGAN LAYU.. MALU AKU NAK JADI ORANG MELAYU LAYU.. MACAM MANA NAK MAJU!? IT IS TIME TO WAKE UP!

    BalasPadam
  62. saya fikir apa yang zed ckp tu betul dan tepat sesangat.....mana perginya semangat patriotik dan jati diri rakyat malaysia????

    BalasPadam
  63. hyPE!!!!!!
    lupe la...
    HAPPY BUFDAY 2 ZED!!!!!

    BalasPadam
  64. wah!pnjgnya zed..penat i baca..hehe,gurau jer..bagus!semangat sempena tibanya hari kemerdekaan nnti..btw,happy belated birthday yer..sian,kru filem niyang rapik xtau besday zed yer..smpai ati diorg..hehe..semoga pjg umur n sentiasa dimurahkn rezeki..all the best k!lol

    BalasPadam
  65. artis seberang dh trlalu rmai kt MALAYSIA.
    sebab dorg, artis kite tersisih. npe kte perlu sokong mereka sedang kn artis kte perlukan sokongan kite. memang xsalah suke dorg, tp berpada2 la. ade ke artis kite yang meletop kt negara seberang? klu ade pOn xramai kn..
    so, renuNg2 kn la....

    BalasPadam
  66. AQ PON X BAPE SUKA GAK NGAn artis luar negara nie terutama dari indon...menyamah dowh....berlagaknya nk mampos.....so..renung renungkan n selamat beramal..hehe...

    BalasPadam
  67. aku bangge la bro artis/pgacara luar lagi hebat dari dalam negara ni.. idea dorang lagi kreatif.. dalam ni tak kreatif and asyik kene sekat jerk.. tu la ni la..adat la, agamala dll..

    BalasPadam
  68. overall artis luar lagi berkualiti dari pelbagai segi, artis luar dari seluruh duniya, kenyataaan ni memang "sakit" tapi itulah kebenarannya.

    zed zaidi pon bukannya best belakon dari dulu sampai sekarang, cam tu gak. tak der natural born talent. bagus lagi bakar backhoe!

    BalasPadam
  69. Salam saudara Zed Zaidi. Saya Farhanah pelajar tahun akhir Bacelor Komunikasi Penyiaran UPM Serdang. Saya sedang menyiapkan tesis bertajuk PERSEPSI MASYARAKAT TERHADAP KUALITI FILEM TEMPATAN BERBANDING FILEM BARAT: KAJIAN DI SEKITAR KUALA LUMPUR. Jadi, memandangkan saudara seorang pelakon dan juga penggiat seni di tanahair saya ingin meminta sedikit pendapat saudara Zed Zaidi sendiri sebagai seorang penggemar filem tanahair mahupun luar. Itupun jika saudara Zed Zaidi mempunyai kelapangan waktu. Jika sudi emelkan pendapat saudara Zed Zaidi ke farhuntnah87@yahoo.com
    Segala kerjasama yang saudara Zed Zaidi berikan sangat2 saya hargai.
    Terima Kasih.

    BalasPadam
  70. saya dr spura dan pandangan saya tak mewakili sesiapa.

    tapi kalau betul ada bakat2 dr spura yg berlagak, ego, sombong, bongkak atau sbgnya dgn membawa bakat yg tak setimpal, memang patut pun org2 m'sia pulaukan mereka2 ni.

    saya memang tak suka org2 melayu yg tk beradab. terlebih lagi menagih rezeki di negeri org tapi tak pandai menyesuaikan diri.

    tapi jika kerakyatan tidak dpt menyatukan kita, saya harap bangsa dan agama boleh. bkn tak nak bawa bakat2 m'sia ke sini, tapi industri seni melayu di sini memang kecil dgn tiada saluran wang yg konsisten. bakat2 kami sndr di sini tidak boleh menjadi anak seni sepenuh masa. malah majority mempunyai kerja sepenuh masa sndr dan seni merupakan sampingan sahaja. malah ganjaran yg diterima terlalu kecil dibandingkan dgn bakat m'sia, walaupun dgn matawang m'sia yg rendah sedikit.

    BalasPadam
  71. Salam pejuang seni sekalian, di sini saya ingin meluahkan sesuatu yang sedikit menyayat hati tentang bahasa kita bahasa Melayu. Saya secara peribadi amat kecewa dengan penggiat seni tanah air apabila bahasa Melayu diperkotak-katikkan diam seribu bahasa....Sedangkan karya seninya banyak dalam bahasa Melayu..Kenapa tidak bersama pejuang bahasa mempertahankkan bahasa Melayu itu sepenuh jiwa.....

    BalasPadam
  72. hahaha oi zed.. dah blog lak ye.. tah camne aku leh termasuk sini lak.. peciter oi..

    aku dah tambh anak lagi sorang. hihi

    BalasPadam
  73. walaupun entry nie da agak lama, aku ttp nk komen..bg aku xpatutla nk masukkan artis luar..sket2 bolehla, yg menyampah tu kita dok jaja nama artis diorank, diorank bangga..kita?ada diorank kisah..aku try bukak blog n forum2 from negara jiran Indo, rata2 cm xsuka bila artis diorank blakon kat sini..(eg: cintaku forever or tipu kanan tipu kiri) diorank ni cerdik gak tau plak kita wat nie sume coz nk masukkan filem malaysia kat sana..so guys open ur eyes!xyahla bangga or fanatik sgt ngan diorank nie..tambahan plak crita2 sinetron diorank yg blambak kat tv Mlaysia, xdelah bagus mana pun..hoho~
    Ape2hal pon industri tanah air, hope akan lebih maju lagi kalau nk bersaing..

    BalasPadam
  74. alah ko nk mengutuk orang..ko blakon bukan best sgt pun zed oi..kalau stakat citer sembilu yg ntah brape ribu kali ko ulang skrip sama..tu yg ko nk banggakan sgt??xpayah laa weii..drpd ayat2 ko tu..aku tafsirkan ko ni sebagai insan yg cemburu..kalau betul artis malaysia ni bagus sgt,mesti dorg boleh hidup nye..ini klau bakat stakat mcm ko ni..mmg xkemana laa..abes nk buat camane kalau artis luar lagi berbakat dr artis kita???terima kenyataan laa weii..jgn nk mengutuk je..drpd ko duk mengutuk kt blog ni,baik ko praktis acting skill ko tu..okey,zed???jgn nk bodohkan diri sdiri mgutuk org sesuka hati kt blog padahal yg nampak bodoh nye adalah diri ko sdiri..

    -aku yg menghargai bakat..xkire laa dr msia or artis luar..aku sokong yg berbakat

    BalasPadam
  75. aku memang benci sangat2 bangsa indon n apa2 jer yg berkaitan indon...kalu indon diterbalikkan aku r org pertama akan bersorak...yg aku pelik dlm rancangan Ally bleh ckp punca lagu indon digemari adalah lirik mudah ingat n berbeza degn lagu m'sia...yg org kita bleh hafal lagu mat saleh walaupun tak faham bleh plak tp bila lagu bahasa ibunda sendiri susah sgt ker nak hafal...alasan murahan. yg lagi aku geram naper r Hot.fm n Era asyik sgt pasang lagu indon...bodoh tul...sebab 2 aku beralih ke stesyen radio klasik nasional...walaupun x kena selere sekurg2 nya ati x sakit

    BalasPadam
  76. ada juga org malaysia yg sokong artis luar n kutuk zed...ni r dikatakan bangsa m'sia yg bangang lagi bodoh...ni mesti dah teracun dgn lagu2 indon n drama2 mereka yg ntah macam sial

    BalasPadam
  77. tak bleh nk kata ape sbb kalau korang blajar ekonomi korang tau la apa tu demand and supply. lau takde permintaan takde lah barangnyer. aku ada 1 point yg menarik nk dikongsikan kt sini. Tahun demi tahun penduduk indonesia (aku amek cth indonesia lah sbb ni yg plg nyata) kat malaysia ni makin banyak. Bila derang dtg malaysia derang mmg tak tau dunia hiburan artis malaysia melainkan Dato' Siti. Masyarakat Indonesia mmg sgt mengkagumi dan menghargai karyawan2 artis negara mereka. Jadi apa sahaja material yg datang spt album baru atau filem baru atan konsert artis mereka di adakan, mereka akan bersatu padu menyokong karyawan mereka dengan membeli album, memenuhkan panggung wayang dan berhabis wang ringgit/ rupiah tuk beli tiket tgk konsert. Lihat shj pesta malam indonesia, yg meramaikan bukan anak muda malaysia tp indonesia! Bila konsert tu meletup, tu yg penganjur nk buat lagi konsert indon. Artis kita kurang dipuja atau disokong kerjayanya oleh rakyat malaysia sbb pe tau? sbb nilai eksklusif artis tu sendiri dah takde. Artis malaysia senang dijumpa di mana2. Kat shoping complex melambak, kat restaurant even kat jalan TAR pun ada. TV3 cthnya slalu buat sessi artis bertemu peminat waktu sure heboh berlngsung...bagus, itu 1 usaha yg patut dipuji sbg platform utk artis tu dikenali namanya di mata peminat tp peminat akan kurang menghargai kehadiran mereka di persada dunia hiburan spt konsert. Disbbkan Slalu tgk Meet Uncle Hussain beraksi di mana2 program terbitan tv swasta secara live and umum maka apabila konsert ekslusif mereka di adakan dimana kena beli tiket yg harganya tak sampai separuh, kita akan berkira. Kita akan berkata begini 'tak yah tgk la konsert MUH sbb dah slalu tgk sblm ni kat sure heboh, angkasapuri dll. Kesimpulannya, tiket tak laku. Bukan tak minat MUH. MINATTT tp keinginan nk kluarkan duit tuk tgk konsert derang tu takde sbb dah tgk byk kali dah secara live and free. Walaupun 1-2 buah lagu je tp keterujaan tgk diorang beraksi di pentas itu sahaja nak di lihat. Sekejap pon dah ok. sbb tu jualan tiket lembab. (sori MUH ini cuma cth, saya cuba kongsikan pndangan tnpa ada niat menjatuhkan sesiapa sbb saya juga slah seorang pengikut semasa dunia hiburan tanah air) Bayangkan artis waktu zaman P. Ramlee atau pun zaman 80-an. Mengapa filem dan konsert mereka laku dan di serbu? sbb diaorang kurang adakan sessi bertemu peminat atau buat free showcase kat peminat2 derang. Sume tu berbayar. Tapi peminat sanggup sbb peminat rasa susah sgt nk tgk diaorang ditemubual atau men gameshow kt TV. Jangan bg alasan murah spt cetak rompak atau peminat download free lgu2 kat internet. Kat US tu lagi canggih teknologi tp buat konsert laku je. Spt yg saya katakan tadi, nilai eksklusif seseorang artis tu takde.

    BalasPadam
  78. saya sokong but ok pe artis luar meriahkn suasana industri hiburan...

    BalasPadam
  79. Saya cuma nak kata.... Apa yg melanda golongan pekerja di malaysia, sudah menular ke industri hiburan kita... Pekerja buruh pun org luar, penyanyi/plekaon pun org luar, perompak/pencuri pun org luar, sampai perompak tempatan pun susah nak cari makan... huahuahua...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg byk dok kedai kopi main dam malas nak keje takde plak orang luar eh. Hehehe

      Padam
  80. abg!!bju Lah 2 sme ngan kila r..hehhehe...peace..

    BalasPadam
  81. saya sokong sangat2 saranan tu...
    terimakasih zed..saya juga akan sarankan pada persatuan2 artist di negara saya. jadi awak pun tada chance nak mai ke negara saya.:p

    BalasPadam
  82. lantakk korang lah nak kata apa..janji aku happy dah hahaha. .semua bangang korang nie..

    BalasPadam
  83. setelah ku kaji secara mendalam ko ni zaidi jenis syok sendiri betul tak...pendapat kau org lain semua tak bgs.yg bagus kau sorg aje.apa kata kau jadi pengarah sendiri belakon sendiri..semuanya kau buat sendri lah...aku rasa tu yg lebih bagus lah ...bukan apa aku kasian dekat kau..teramat lah kasihan sangt.kasian kau yea.

    BalasPadam
  84. Hallo Zed Zaidi..

    Saya penggemar anda dari Jakarta, Indonesia. kalo nggak salah anda salah satu pemeran dalam Cerekarama Ramadhan berjudul "Dairy Rafiq 1 dan 2" yang berperan sebagai uncle apa gitu namanya lupa saya.

    Saya terima kasih sekali bahwa banyak rakyat Msia berpikiran positip dan mau mengakui kelebihan dan kekurangan artis Msia sendiri. Ini menunjukkan bahwa rakyat negeri jiran itu mempunyai tahapan pikiran yang maju, universal dan objektif.

    Saya ingin menambahkan poin yang anda tulis tentang "Langkah-langkah untuk mengenyahkan artis luar Msia" seperti yang anda tulis sebagai berikut:

    1. Memberi kuota kemasukan ARTIS LUAR ke MALAYSIA
    2. Membuat sekatan kepada ARTIS LUAR yang benar benar layak sahaja ke MALAYSIA
    3. Menghadkan kemasukan ARTIS LUAR tahap yang paling MINIMUM
    4. Menyediakan ujian atau peperiksaan kepada ARTIS LUAR
    5. Tiada keistimewaan khusus pada ARTIS LUAR
    6. Dan paling penting, UTAMAKAN ARTIS MALAYSIA dulu BARU ARTIS LUAR.

    saya rasa dari satupun langkah tersebut tidak ada yang mencerminkan inti dari mengapa industri musik Msia bisa dikalahkan oleh negara luar. untuk itu saya akan menambahkan poin ke tujuh yaitu:

    7. Jadilah artis yang BERKUALITAS.. sekali lagi BERKUALITAS agar dapat bersaing di industri musik dunia.

    point nomor 7 inilah yang paling berpengaruh untuk menjadikan industri musik dan film malaysia bisa bersaing dari luar negara.

    Zed, kami di Indonesia sekalipun tidak pernah sombong, angkuh dan merendahkan musik Msia. sebagai contoh di era 80'an masa Search, Wings, Ekamatra, Ela etc bermunculan dan masuk ke Indonesia dan diputar tiap detik di seluruh pelosok Indo, adakah artis Indo beramai2 datang ke stasiun radio untuk memboikot lagu mereka diputar seperti yang dilakukan oleh Mawi di Malaysia untuk boikot lagu Indo? tidak pernah kami lakukan. karena kami merasa musik adalah universal dan selera individu yang bicara.

    Jika KUALITAS lagu yang dihasilkan bagus, ditunjang oleh kreativitas dalam menghasilkan lirik dan musik yang sesuai dan mengikuti zaman, serta didukung oleh klip yang mantap, percayalah bahwa dimanapun dikolong langit ini musik itu akan disukai semua orang. Itulah yang dianut masyarakat Indo menyikapi musik. Jadi Zed jangan pernah merecoki penikmat musik Msia, karena mereka punya selera sendiri dalam memilih jenis dan warna lagu itu. Itu yang membuat musik kami berhasil menembus pasar luar.

    Sekedar pengetahuan, Anggun adalah contoh sukses Indo di mata dunia yang sudah terkenal di daratan Eropa karena ulet, gigih dan tekun bekerja keras serta komitmen yang tinggi sebagai seorang musisi.

    Bukannya sombong atau apa, cuma menasehati tidak ada salahnya jika Msia sedikit mengikuti cara ini agar sukses.

    Tuhan adil dan menunjukkan bahwa sebagaimana banyaknya 'heroin' yang kamu katakan dan buruknya Indonesia di mata kamu tetapi ada sisi lain dari Indo yang jauh lebih baik dari kalian.

    Banyak juga artis Msia yang namanya harum di Indonesia dan sukses konser di kota2 besar di Indo. kami juga menghargai musik dan lagu negeri jiran Msia.
    Zed, semoga tetap berjaya sebagai pelakon, saya doakan yang terbaik untuk kamu karena apapun pendapat anda saya hargai, saya juga penggemar berat anda.

    Salam dari Jakarta.

    BalasPadam
  85. Nak jadi Patriotic kenalah tengok dengan situasi, To be the best, you have to be competitive..The world is not flat you see..Masalah orang melayu kita ni ialah selalu suka menuntut tapi tak suka bekerja keras..Kalau Artis dari Singapura ke Indonesia have the talent and senang disokongi orang Malaysia..then why not.. KRU is scouring worldwide for opportunities ..ada ke mereka nak sekat periuk nasi orang? mereka ada cawangan di merata tempat.. Kalau nak success Ikotlah Cara adik beradik ini...Mencari peluang tanpa menuntut..Hanya bekerja keras, pantas dan pandai

    BalasPadam
  86. Salam semua.....korang takde kerja kah????

    Untuk leraikan masalah di atas, cuba fahamkan perumpamaan 'Rambut sama hitam tapi hati lain-lain'.

    Ok..back to work or go find something better to do...

    BalasPadam
  87. DRPD BERDEBAT PSAL NI...BAIK DEBAT PASAL HAL AKHIRAT...TAMBAH AMALAN AGAMA...KITE UMAT AKHIR ZAMAN DAH WEH...TNDA2 AWAL KIAMAT SEMUA DH BERLAKU...HIBURAN MEMANG MELALAIKAN...

    BalasPadam
  88. setuju 100% ngan zed..(klu zed maksudkan tu artis indon)
    aku xske org indon...
    menyemak je...blah la balik negara ko tu...
    hate indon forever....
    (ni komen beremosi ni)huhuhu lantaklah...
    tapi sebenrnye diorang nak berlakon sini takpe sebab itu rezeki diorang kite xleh halang tp pliz la hormat negare ni...HORMAT..itu yg aku perhatikan takde kat hati diorang...

    BalasPadam
  89. Anon February 10, 2010 11:51 AM ni bahlul sikit, nampak sangat dia tak suka indon sebab kerana kekurangan dan keterbatasan talent actress di negara kita ni. ish terok betul budak satu ni, bengap tak habis!

    kena fikir sikit weeii. xder saper nak kutip sampah yang tak der kualiti cam tu.

    BalasPadam
  90. banyak juga pelakon malaysia di indonesia, yang nikah sama bunga citra lestari tu sapa.. mreka sesama plakon aja bsa rukun, mnikah pula,,, lau nak pulangkan pelakon indonesia tarik pula pelakon malaysia ko tu...

    rejeki itu sudah ada yang mngatur, lau memang malaysia dapat rejeki indonesia dan bgitu juga sebaliknya ap pasal pun,,,

    BalasPadam
  91. Tak habis-habis pasal Malaysia - Indonesia...Dengki kena buang habis, improve yourself...Kalau memang bagus, orang akan cari, tak payah nak kutuk,ajak orang lain kutuk, buat dosa jer...Malu...CT Nurhaliza bukan main famous kat Indonesia, diorang sokong habis. Takde dengki. Memang CT bagus...Cube tepuk dada tanya selera,setakat mana talent awak untuk menembusi luar. Kalu tak ok, belajar lagi..Belajar dari yang berhasil, jangan provoke orang...Malu...Orang luar tengok, malu...

    BalasPadam
  92. kah3x,,
    komen kat atas sy ni cam betul je
    memang betul pun ngeh ngeh

    masa search femes kata indon, xde sorang indon yg kutuk2 amy, dorang welcome je

    BalasPadam
  93. Hi,

    I also like your blog because u're too honest on what your said. not pretended at all. good job bro!

    Berkenaan dengan isu yang zed utarakan, pendapat jujur saya bukan sebab diorang bagus, kaya, berbakat or at all tapi memang ARTIS LUAR NI BERBAKAT. Kebanyakkan mereka jujur dalam berkarya, jujur dengan apa yang mereka buat.. i mean that mereka berusaha dan bersungguh dengan apa yang mereka buat cuma artis Malaysia ni kebanyakkannya berlakon sebab nak glemer. Baru satu filem dah kuar dalam paper hal skandal sana sini, hal kekwat, hal sombong, hal berlagak, hal seksi meksi. padahal baru satu filem. kebanyakkannya semua pekara yang tidak baik.

    can u see differently between foreign actress/actor with malaysian?

    But honestly, i really like korean actor/actress. They honest to berlakon atau menyanyi. mereka bersungguh dengan apa yang mereka buat dan tahu apa goal/impian mereka tanpa memikirkan popular atau tidak. sebab tu bila sebut korean idol, satu dunia tahu.

    so, our malaysian actor/actress have too change their minded thinking and change their attitude.

    BalasPadam
  94. byk channel skrg yg pasang cerita indon.nyampah aku...aku dgn org indon skrg ni dh meluat..

    BalasPadam
  95. Rezeki masing-masing. xsiapa yang tahu. selagi kita di bumi Allah..kalau kerja yang kita lakukan itu kerja yang halal, maka tak salah rezeki yang diperolehi itu. Janganlah dipertikaikan kelebihan diri seseorang tu.. kalau betul takut negara tergadai cuba fikirkan jalan penyelesaian bagaimana mahu mengurangkan masalah sosial yang semakin menjadi-jadi di negara ni..ini baru dinamakan minda rakyat Malaysia telah dijajah secara senyap. Jangan mengata orang sebab "paku dulang paku serpih kata orang diri kita yang lebih".

    BalasPadam
  96. name je artis... kau type nie pakai akal ke pakai bontot?? sedih!!

    talent masing2 bro. if u have it u flaunt it. tak kira la artis malaysia ke singapore ke indonesia ke india ke...
    kalau artis2 tu tak talented tak kan pengarah malaysia bebal sangat nak amik sign contract kan.

    nak kata ko bagus sangat tak la...kau belakon pun banyak kental buah ladong..stakat rupe je lawa..

    dari aku pun terikut terkanan jiwe type yg merepek mcm ko. buat2 mengucap ye. rezeki masing2. redha je la dgn rezeki allah. tak baik cemburu kan org. ;)

    BalasPadam
  97. Tiap2 hari beribu motor2 malaysia beratur nak masok spore utk cari rezeki. Dah tu dekat road bawak mcm org gila. Ade respect ke dkt negeri org? Takde kan?

    BalasPadam
  98. Kalau Brad Pitt nak act kat Malaysia ngan Erra Fazira amacam,kau nak kita boycott dia dan baca Blog takda akal kau..??lu Gila kapa WEI!!!!

    BalasPadam
  99. haha.. jantan nie mmg tkde akal.. org ade akal tkkn ckp mcm tu...

    BalasPadam
  100. I just don't undersrand why is it your mentality seems to be lower that a kindergarten kids...talking about outsiders in your country making profit when your currency are just below 50% than ours? Talking about those making profits in your country when your countryman are those who flood our checkpoint every single days....listen up, I am not against you or your country as l do have family and friends there but your words make me think again, as a human being and muslim, why are you questioning all this as we all know that "REZEKI ALLAH DIMANA-MANA ASALKAN BERUSAHA UNTUK DAPATKANNYA"...As I read at a friends page before, you may be proud as a Malaysian but not sure if the Malaysians are proud to have you as one of them....
    Bila berkata-kata, toleh kiri dan toleh kanan sebab tak semestinya, bila kita bersuara untuk menyedapkan hati kita, kita juga menyedapkan hati orang keliling kita...besar kemungkinan kata-kata kita akan melukai hati dan perasaan orang lain...
    Dulu saya seorang rakyat Singapura yang minat habis-habisan pada awak tetapi rasanya tidak lagi sebabnya, jika awak seorang yang berjiwa rakyat, begitu juga dengan saya...tidak sangka, an icon like you are just like a virus...perhaps I've click on the wrong icon but no worries as I've anti virus therefore I've block you away...
    Semoga awak berbahagia dengan kehidupan awak sekarang...just one thing I would like to remind you, kehidupan ibarat putaran roda...what goes up will surely come down...tak akan maintain selamanya di atas...

    BalasPadam
  101. kalau nak bagus..mesti berani bersaing...macam orng melayu nak maju...

    BalasPadam
  102. Kalau mcm tu, pegi panggil balek smer rakyat mlysia kau yg ade di mana mana negara luar, baik yg bekerje ke yg sekolah ke yg jadi tourist. Balek dudok dlm negri diam2, jadi katak bwh tempurung. Seblum ckp pasal ORANG LUAR, fikir pakai kpale otak kau tu dulu pasal rakyat KAU yg CARI REZEKI dekat negeri org lain.. Zed Zaidi, sungguh CETEK skali pemikiran kau. Patriotic konon.. kau buat malu negara kau sendiri adelah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betol! Menyalak srupa ANJING la si ZZ ni

      Padam
  103. Malaysian against xenophobia!

    BalasPadam
  104. Eh anjing benti menyalak la.. tk berterima kasih artis liar tolong naikkan industri korang... bising mulot mcm sundal....sebab ko dh tk laku jadi hero kan.. ko dh la tk hensem. ZZ JANTAN JALANG!

    BalasPadam
  105. Bagi aku zed zaidi ni jeles dengan Aaron Aziz ni.. tambahan plak ko berlakon x best langsung! aku mcm nk tombok je muke panjang ko bingai. ko bajet ko meletup sangat? kah3!! masalah ko skang, mulut ko ni jenis2 yg mintak kaki.. ampu kerajaan, tapi pertikaikan orng lain.

    lagi satu mulut ko ni memang kurang ajar. ko anggap ko artis, kami xpernah nk anggap lngsung ko artis. ko umpama iklan. mana ada muke ko, terus kami tukar channel lain.

    -syahrul ukm-

    BalasPadam
  106. Seni itu universal siapaun bisa menikmati....klu tak suka....tak usah di tonton

    BalasPadam
  107. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  108. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  109. Jangan salahkan artis luar, sebenarnya artis kalian lah yang tidak punya kualitas dan kreatifitas, itu sebabnya masyarakat kalian lebih suka lagu-lagu dan film Indonesia Indonesia :)

    Artis Indonesia sebenarnya tidak begitu tertarik untuk main film di Malay, karena pasar hiburan Indonesia lebih luas. Industri hiburan kami lebih maju, musik dan film kami lebih berkembang daripada Malaysia, musisi dan pembuat film kami memiliki kreatifitas sehingga bisa mengikuti perkembangan zaman dan selera pasar! Orang Malaysia lah yg mengundang Artis kami untuk main di negara kalian, karena masyarakat kalian sudah bosan dengan artis-artis Malaysia yang tidak punya kualitas dan kreatifitas! =D

    Mulai sekarang perbaiki mental artis-artis kalian dan bersainglah secara sehat! jangan cengeng :D

    BalasPadam
  110. saya sokong anda zed zaidi, kita jangan bagi muka kepada orang2 luar ... tak kira serumpun ke idak.. padahal dia org tak anggap kita saudara pun.... majukan Negara sendiri dulu. artis kita ramai yang berbakat.. lebih hebat dari singapure atau indonesea...

    BalasPadam

About Me!

Blog rasmi Presiden Persatuan Seniman Malaysia, Zed Zaidi K.M.N. B.Comm (Hons)

Hubungi Saya

Artikel Pilihan

BH Online: Zed Zaidi terima pingat KMN

KUALA LUMPUR: Pelakon, Zed Zaidi, menerima pingat Kesatria Mangku Negara (KMN) pada Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pi...

Jumlah Pelawat

Pengikut

Ruang Iklan!