MALAM INI MALAM SOLIDARITI SWITCH OFF DI.....
9:54:00 PG
Assalamualaikum hari ini industri seni negara akan mencipta sejarah apabila warga penggiat seni berhimpun pada malam ini 11/11/14 membawa message 11 pekara kempen tutup tv 8-11 malam di Dataran Zoo Negara bermula pada 8 malam hingga 11 malam bagi menunjukkan kita bersatu bagi memperjuangkan nasib dan kebajikan penggiat seni yang di tindas oleh pihak yang tidak bertanggungjawab selama 20 tahun.
Dengan kesempatan ini aku dengan rasa rendah diri menyeru seluruh rakan-rakan media sosial facebook, twitter, youtube, blogger dan rakyat malaysia hadir pada majlis malam ini bagi menyatakan sokongan anda terhadap kempen switch off 2014.
Apa yang kita buat hari ini kita kena ingat, kita bukan sahaja berjuang kepada warga industri seni sekarang sahaja malah kita juga berjuang untuk anak cucu kita yang akan masuk di dalam industri seni di masa akan datang. Apakah mereka jugak akan mengalami masalah yang sama? jadi anda fikirkanlah... apa yang akan berlaku kepada mereka yang mengambil pelajaran di universiti di dalam jurusan seni persembahan, aswara dan lain lain apakah mereka juga akan di beri ruang pekerjaan apabila mereka tamat belajar? apakah jaminan hidup mereka di dalam industri seni malaysia ini? apakah industri seni ini menjamin pekerjaan kepada mereka? anda fikirkanlah....
Ini ada sedikit video kreatif oleh penggiat seni bagi anda lebih memahami masalah kami di dalam industri seni. Bantulah kami supaya gaji kami tidak di anggap sebagai gaji miskin tegar! dan segala jaminan pekerjaan dan jaminan hidup warga penggiat seni akan terus dibela melalui kempen switch off di dalam industri kreatif negara.
Dengan kesempatan ini aku dengan rasa rendah diri menyeru seluruh rakan-rakan media sosial facebook, twitter, youtube, blogger dan rakyat malaysia hadir pada majlis malam ini bagi menyatakan sokongan anda terhadap kempen switch off 2014.
Apa yang kita buat hari ini kita kena ingat, kita bukan sahaja berjuang kepada warga industri seni sekarang sahaja malah kita juga berjuang untuk anak cucu kita yang akan masuk di dalam industri seni di masa akan datang. Apakah mereka jugak akan mengalami masalah yang sama? jadi anda fikirkanlah... apa yang akan berlaku kepada mereka yang mengambil pelajaran di universiti di dalam jurusan seni persembahan, aswara dan lain lain apakah mereka juga akan di beri ruang pekerjaan apabila mereka tamat belajar? apakah jaminan hidup mereka di dalam industri seni malaysia ini? apakah industri seni ini menjamin pekerjaan kepada mereka? anda fikirkanlah....
Ini ada sedikit video kreatif oleh penggiat seni bagi anda lebih memahami masalah kami di dalam industri seni. Bantulah kami supaya gaji kami tidak di anggap sebagai gaji miskin tegar! dan segala jaminan pekerjaan dan jaminan hidup warga penggiat seni akan terus dibela melalui kempen switch off di dalam industri kreatif negara.
KEMPEN SWITCHOFF WUJUDKAN AKTA PENGGIAT SENI APA ITU SWITCHOFF?
9:28:00 PG
Apa itu SWITCHOFF? SWITCHOFF merupakan kempen bagi seluruh penggiat seni merangkumi semua industri kreatif negara seperti pelakon, penyanyi, producer, pengarah, kru, pelajar jurusan seni di universiti dan yang berkaitan dengan seni di Malaysia.
Untuk pengetahuan semua.. selama ni industri seni Malaysia nampak je GAH! diluar tetapi sebenarnya... TERUK di dalamnya. Contoh gaji artis seperti pelakon masih di tahap kemiskinan, keje tidak mempunyai had masa seperti kerja di pejabat 8 jam sehari, masalah kontrak masih tidak pernah selesai, masih tiada lagi EPF/KWSP, malah socsso pun takde... ni baru sikit.. sebenarnya banyak lagi... malas nak tulis panjang-panjang harap-harap korang paham je laa... masalah industri seni ni. Yang aku nak tekankan di sini dalam INDUSTRI SENI KREATIF NEGARA TIADA JAMINAN HIDUP!!!
Jadi bila di belek-belek di belek belek kami dalam GAFIM ni terjumpalah satu pekara yang selama ini menjadi penghalang kepada kami penggiat seni. Rupa-rupanya... kami selama ini bekerja dalam industri seni malaysia ni tidak mempunyai AKTA sendiri untuk mempertahankan HAK kami dalam INDUSTRI SENI KREATIF NEGARA kira buat kerja amal je la selama ni.... kami penggiat seni sebagai pekerja yang membantu mengeluarkan produk-produk seni ni tidak pernah dijaga dengan baik dalam soal kebajikan.
Nak dijadikan cerita..SWITCHOFF ni bertujuan nak mewujudkan AKTA bagi PENGGIAT SENI MALAYSIA untuk menyelamatkan kami dari terus ditindas oleh mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab menggunakan kudrat kami sampai kering untuk keuntungan mereka selama bertahun-tahun selama ini. Bila kita tengok undang-undang Malaysia rupa-rupanya mereka telah dilindungi di bawah AKTA PERUMAHAN, AKTA BROADCASTING, AKTA MULTIMEDIA DAN KOMUNIKASI dan macam macam akta lagi.
MAS pun ada AKTA MAS, prima pun ada AKTA PRIMA apa lagi... banyak akta yang mempertahankan sesuatu pekara bagi jaminan mereka, tapi yang peliknya penggiat seni yang boleh diklasifikasikan sebagai pekerja industri seni tidak pernah dilindungi selama ini... sebab tu asyik di tindasssssssssssss jE!
Oleh yang demikian kempen SWITCH OFF ini bertujuan bagi mempertahankan pekerja didalam industri seni dan melindungi penggiat seni melalui AKTA PENGGIAT SENI yang akan diwujudkan bagi membela nasib mereka yang bertahun-tahun lamanya tidak pernah selesai.
Ini sedikit info tentang kempen yang kami nak buat jom sertai kami...
KEMPEN PENUBUHAN AKTA UNTUK PENGGIAT SENI!!!
- Facebook SWITCHOFF akan diuploadkan pada 15 oktober 2014.
- PC dan Pelancaran SWITCHOFF pada 21 Oktober 2014 Dewan Kelab Sultan Sulaiman Kg Baru Jam 11 pagi.
- Perhimpunan SWITCHOFF 11 November 2014 di FINAS Ulu Klang Jam 9 Pagi.
KEMPEN MEWUJUDKAN AKTA UNTUK PENGGIAT SENI bagi penggiat seni yang di tindas bertahun-tahun... jadi artis-artis, penggiat seni, pelajar dalam seni di universiti-universiti, kru, Ngo-Ngo dan seluruh rakyat malaysia... sertai kami bagi MENYOKONG KEMPEN AKTA UNTUK PENGGIAT SENI dengan menukar cover photo dan cover profile FACEBOOK, TWITTER, INSTARGRAM dan di semua media sosial anda sebagai sokongan terhadap kempen ini.
Di sini contoh logo SWITCHOFF untuk cover profile dan cover photo yang anda boleh copy, paste and upload... terima kasih atas sokongan anda! setakat ICE BUCKET CHALLENGE korang boleh buat takan SWITCHOFF tak boleh kot.... :)
TERIMA KASIH SEMUA AHLI-AHLI SENIMAN KERANA.....
8:45:00 PG
Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua ahli-ahli seniman dan seluruh rakyat malaysia. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf ke atas kelewatan untuk mengucapkan terima kasih kepada seluruh ahli-ahli seniman yang mengundi saya sebagai presiden seniman malaysia yang baru.
Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada seluruh kepimpinan tertinggi dan ajk seniman baru yang telah dilantik dan diberi mandat oleh ahli untuk menerajui persatuan seniman malaysia bagi tempoh 1 penggal 2 tahun 2014/2016.
Saya juga amat berterima kasih kepada jawatankuasa seniman yang lama seperti zahrin ishak, salman al-farisi, mak jem, kak rena tan, zuraini kassim (abg aju), uncle abbas, ani mayuni, ayie arrow, jepp sally, marry chu (kak mey), alif af, nas adila, zarina raja lawak, megat, ellyas iskandar, subash, abg jem, hafiz, kerana banyak membantu saya menaikkan seniman dan anda semua tahu betapa susahnya kita untuk memajukan seniman bersama dan jasa anda semua tetap dikenang dan tidak dilupakan juga kepada artis-artis veteran yang menyokong kuat kepimpinan saya serta semua pihak urusetia yang mengendalikan agm seniman yang ke 14.
Untuk pengetahuan semua, saya amat bersyukur kepada Allah S.W.T kerana memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menerajui seniman semula dengan sah, dan diharap tiada lagi pertikaian mengenai ajk seniman yang baru dilantik atas pengundian ahli-ahli seniman sendiri untuk membuktikan bahawa persatuan seniman mahu mengorak langkah kehadapan bagi menjadi badan yang berperanan membela artis-artis malaysia secara profesional dan ingin melihat seniman terus maju supaya masyarakat memandang tinggi kepada jasa yang disumbangkan oleh para seniman tidak kira dari lakonan, nyayian, lawak dan juga dari pelbagai aspek yang merangkumi industri seni negara.
Saya percaya, apabila kita menang dan kalah, tetap ada cakap-cakap belakang yang bersetuju dan tidak bersetuju dengan apa yang berlaku. Itu lumrah dan pekara biasa yang patut diterima oleh semua pihak dengan hati yang terbuka dan menerimalah hakikat apa yang berlaku, kerana ini bukan kehendak saya ini adalah kehendakNYA. Insyallah bila kita memimpin dengan jujur, amanah, telus dan adil ahli-ahli seniman serta rakyat malaysia dapat menilai buruk dan baik sesuatu pekara yang dibuat dan kesan itu dapat di rasai bersama.
Justeru itu, jawatankuasa seniman iaitu timbalan presiden zack kool, setiausaha zahrin ishak, penolong setiausaha rena tan, bendahari vanida imran dan ajk abg jem, khir rahman, sofea jane, sharifah armani, rashidi ishak, dato arash mohammad dan lisa surihani manakala pemeriksan kira-kira dira abu zahar dan adlin aman ramli dapat membantu saya dan bekerjasama dengan lebih erat lagi supaya kita semua dapat mengerakkan persatuan seniman dan memastikan persatuan dilihat kuat supaya seniman dipandang relevan oleh ahli-ahlinya.
Pesanan saya kepada jawatankuasa seniman yang baru kita perlu berfikiran positif agar segala yang dirancang tidak dianggap seperti agenda peribadi tetapi kepada agenda kepada ahli-ahli malah kita perlu menolak sikap emosi berlebihan supaya segala gerak kerja kita lebih profesional dan kita perlu bersatu bagi mempertahankan seniman apabila diserang oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab yang ingin melihat seniman ini terkubur.
Saya juga mahu melihat seluruh ahli-ahli seniman bersatu dibawah payung persatuan dan istilah artis veteran dan artis muda perlu diketepikan dan menganggap kita dibawah 1 bumbung yang sama dan kita akan dilihat lebih kuat dan bersatu padu bagi memajukan persatuan seniman malaysia dan memudahkan kita untuk menuntut hak kita kepada badan-badan yang bertanggungjawab dengan lebih mudah dan secara bersama malah ia umpama tiada yang lama, tiada yang baru, yang lama di hormati dan yang muda disayangi.
Oleh yang demikian, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih sekali lagi kepada semua yang memberi sokongan kepada saya dan seniman semoga berkat doa anda semua membuatkan saya lebih kuat mengharungi cabaran dan rintangan yang lebih mencabar dengan barisan kepimpinan yang baru insyallah saya akan buat yang terbaik bagi terus membela, memperjuang dan meningkatkan imej artis ke tahap yang lebih tinggi dan di hormati oleh seluruh rakyat malaysia.
Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada seluruh kepimpinan tertinggi dan ajk seniman baru yang telah dilantik dan diberi mandat oleh ahli untuk menerajui persatuan seniman malaysia bagi tempoh 1 penggal 2 tahun 2014/2016.
Saya juga amat berterima kasih kepada jawatankuasa seniman yang lama seperti zahrin ishak, salman al-farisi, mak jem, kak rena tan, zuraini kassim (abg aju), uncle abbas, ani mayuni, ayie arrow, jepp sally, marry chu (kak mey), alif af, nas adila, zarina raja lawak, megat, ellyas iskandar, subash, abg jem, hafiz, kerana banyak membantu saya menaikkan seniman dan anda semua tahu betapa susahnya kita untuk memajukan seniman bersama dan jasa anda semua tetap dikenang dan tidak dilupakan juga kepada artis-artis veteran yang menyokong kuat kepimpinan saya serta semua pihak urusetia yang mengendalikan agm seniman yang ke 14.
Untuk pengetahuan semua, saya amat bersyukur kepada Allah S.W.T kerana memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menerajui seniman semula dengan sah, dan diharap tiada lagi pertikaian mengenai ajk seniman yang baru dilantik atas pengundian ahli-ahli seniman sendiri untuk membuktikan bahawa persatuan seniman mahu mengorak langkah kehadapan bagi menjadi badan yang berperanan membela artis-artis malaysia secara profesional dan ingin melihat seniman terus maju supaya masyarakat memandang tinggi kepada jasa yang disumbangkan oleh para seniman tidak kira dari lakonan, nyayian, lawak dan juga dari pelbagai aspek yang merangkumi industri seni negara.
Saya percaya, apabila kita menang dan kalah, tetap ada cakap-cakap belakang yang bersetuju dan tidak bersetuju dengan apa yang berlaku. Itu lumrah dan pekara biasa yang patut diterima oleh semua pihak dengan hati yang terbuka dan menerimalah hakikat apa yang berlaku, kerana ini bukan kehendak saya ini adalah kehendakNYA. Insyallah bila kita memimpin dengan jujur, amanah, telus dan adil ahli-ahli seniman serta rakyat malaysia dapat menilai buruk dan baik sesuatu pekara yang dibuat dan kesan itu dapat di rasai bersama.
Justeru itu, jawatankuasa seniman iaitu timbalan presiden zack kool, setiausaha zahrin ishak, penolong setiausaha rena tan, bendahari vanida imran dan ajk abg jem, khir rahman, sofea jane, sharifah armani, rashidi ishak, dato arash mohammad dan lisa surihani manakala pemeriksan kira-kira dira abu zahar dan adlin aman ramli dapat membantu saya dan bekerjasama dengan lebih erat lagi supaya kita semua dapat mengerakkan persatuan seniman dan memastikan persatuan dilihat kuat supaya seniman dipandang relevan oleh ahli-ahlinya.
Pesanan saya kepada jawatankuasa seniman yang baru kita perlu berfikiran positif agar segala yang dirancang tidak dianggap seperti agenda peribadi tetapi kepada agenda kepada ahli-ahli malah kita perlu menolak sikap emosi berlebihan supaya segala gerak kerja kita lebih profesional dan kita perlu bersatu bagi mempertahankan seniman apabila diserang oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab yang ingin melihat seniman ini terkubur.
Saya juga mahu melihat seluruh ahli-ahli seniman bersatu dibawah payung persatuan dan istilah artis veteran dan artis muda perlu diketepikan dan menganggap kita dibawah 1 bumbung yang sama dan kita akan dilihat lebih kuat dan bersatu padu bagi memajukan persatuan seniman malaysia dan memudahkan kita untuk menuntut hak kita kepada badan-badan yang bertanggungjawab dengan lebih mudah dan secara bersama malah ia umpama tiada yang lama, tiada yang baru, yang lama di hormati dan yang muda disayangi.
Oleh yang demikian, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih sekali lagi kepada semua yang memberi sokongan kepada saya dan seniman semoga berkat doa anda semua membuatkan saya lebih kuat mengharungi cabaran dan rintangan yang lebih mencabar dengan barisan kepimpinan yang baru insyallah saya akan buat yang terbaik bagi terus membela, memperjuang dan meningkatkan imej artis ke tahap yang lebih tinggi dan di hormati oleh seluruh rakyat malaysia.
ANAK SENI PEWARIS BUDAYA, SENIMAN RAKYAT UNTUK NEGARA. TRANSFORMASI SENIMAN MAJU, BERSATU, MARTABATKAN MARUAH SENIMAN!!!
SAYA DENGAN RASA RENDAH DIRI BERTANDING SEBAGAI PRESIDEN PERSATUAN SENIMAN MALAYSIA 27 SEPTEMBER 2014
10:46:00 PG
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada seluruh ahli-ahli seniman serta tidak dilupakan jugak kepada pemerhati diluar seniman yang prihatin terhadap permasalahan seniman sejak dari mula kontroversi dicipta oleh sesetengah pihak yang tidak berpuashati semasa saya memegang tampuk kepimpinan seniman pada 26 mei 2012 semasa pemilihan seniman yang lalu.
Saya terpanggil untuk menulis kali ini adalah disebabkan terlalu banyak pekara yang memburukkan nama saya dan keluarga ia sekaligus memberi pandangan negatif khusus kepada ahli-ahli seniman. Untuk pengetahuan semua pada 27 september 2014 sabtu ini pada pukul 9 pagi di finas ahli-ahli seniman akan menjalankan tanggungjawab mereka sebagai ahli bagi memilih presiden dan ajk baru untuk memperjuang, membela nasib mereka dan mentadbir persatuan seniman, persatuan artis yang tertua di malaysia.
Oleh itu, apabila ada pemilihan jadi ramai akan bertanding bagi merebut jawatan di dalam persatuan tersebut. Kempen telah dibuat bagi mereka yang ingin bertanding dan sebagai ahli seniman saya memerhati kebanyakkan mereka ini berkempen bukan ingin menerangkan misi dan visi untuk memajukan seniman tetapi mereka ini berkempen setiap hari untuk memburuk-burukkan pihak yang ingin bertanding bagi apa sahaja jawatan. Ini satu kempen yang saya anggap terlalu keji dan tidak profesional.
Saya juga terlah dilanda pelbagai cabaran supaya memungkinkan saya bertanding sebagai presiden seniman untuk tempoh yang baru oleh pihak yang tidak berpuashati terhadap saya. Mereka mempertikaikan dari sudut teknikal, personal, dan jugak mencipta cerita yang tidak benar yang saya anggap sebagai fitnah bagi mengelirukan ahli-ahli seniman untuk mengundi saya sebagai presiden seniman pada 27 september 2014 ini. Pelbagai fitnah ditujukan kepada saya seperti "ada orang cakap zed tidak suka veteran", zed menyeleweng duit seniman, zed bangkrap dan banyak lagi fitnah yang ditujukan kepada saya. Disini saya ingin menyatakan segala fitnah itu tidak benar! dan saya tidak teragak-agak membawa pekara ini ke mahkamah hanya masa yang akan menentukan.
Saya begitu kesal kerana ini di anggap sebagai kempen tidak sihat dan cuba menjatuhkan kredibiliti dan imej saya selaku calon untuk menawarkan diri sebagai presiden seniman. Mereka yang tidak berpuashati dengan saya, berkempen untuk menjatuhkan saya dari pelbagai cara dan saya menganggap mereka-mereka ini sebagai orang yang tidak bermoral dan mempunyai integriti yang rendah dan tidak boleh kita harapkan bagi mentadbir seniman untuk penggal yang baru.
Saya tidak pernah mengaibkan mana-mana pihak dan saya berharap pekara yang sama juga perlu dilakukan oleh pihak yang tidak berpuashati dengan saya sebagai menghormati diantara satu dengan yang lain. Dibawah kepimpinan saya sebelum ini banyak yang telah saya lakukan bersama-sama ajk yang telah dilantik untuk membela dan memperjuangkan hak ahli-ahli seniman seperti skim insurance seniman yang telah diluluskan oleh kerajaan sebanyak 1.1 juta kepada ahli seniman, perumahan rakyat 1 malaysia (prima) kepada artis, kad diskaun 1 malaysia bagi menampung kos sara hidup yang tinggi dan penubuhan (msag) badan kutipan royalti untuk pelakon telah membuahkan hasil. Ini memberikan kelebihan dan kebaikan kepada ahli-ahli seniman dari sudut kebajikan secara holistik.
Malangnya, semua pekara dan perjuangan diatas terbantut di tengah jalan oleh kerana seniman telah disaman oleh ahlinya sendiri atas alasan kononnya mereka mahu menyelamatkan seniman. Dengan menyaman persatuan seniman sebagai defendan pertama dan diikuti pemegang jawatan tertinggi dalam persatuan seniman sebagai defendan kedua hingga kelapan maka keputusan mahkamah memihak kepada mereka dan kekalahan seniman dimahkamah semuannya disebabkan kekalahan secara teknikal. Dengan kemenangan itu mereka menjaja kepada ahli-ahli seniman yang merekalah hero seniman yang sebenar.
Ya, mereka memang hero, disebabkan itu pentadbiran seniman telah digantung selama setahun, ahli-ahli seniman terkontang-kanting, ramai artis yang sakit dan meninggal tidak dapat seniman menyalurkan sumbangan, pejabat seniman ditutup, elektrik dan telepon pejabat seniman di potong dan yang paling utama jatuhnya maruah seniman! malunya... persoalan saya sekirannya kita mempunyai masalah keluarga adakah kita akan berkongsi masalah itu kepada orang lain? jawapannya tidak! kerana ini adalah prinsip kekeluargaan supaya kita boleh menjaga maruah keluarga kita dari terus dijaja oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Jadi tidak hairanlah mereka-mereka ini yang dianggap hero sanggup menjaja maruah mereka kepada orang ramai dan menanggap diri mereka inilah yang suci dan bukan orang yang munafik!
Oleh yang demikian saya menyeru kepada seluruh ahli-ahli seniman memilih mereka-mereka yang boleh bekerja untuk ahli secara ikhlas, jujur, amanah dan yang paling utama jangan menfitnah sesama sendiri serta bersatu bagi memperkasakan kembali persatuan seniman dimana imejnya telah tercalar dengan teruk diatas saman di mahkamah yang saya anggap paling terburuk dalam sejarah seniman kerana inilah kali pertama seniman disaman dimahkamah.
Dengan ini saya dengan rasa rendah diri sedia berkhidmat kepada ahli-ahli seniman bagi memegang tampuk kepimpinan seniman sebagai presiden seniman semula dengan niat untuk membela dan memperjuangkan nasib ahli-ahli seniman dan yang paling utama berilah saya peluang untuk menghabiskan kerja saya yang tertangguh atas saman yang telah dilakukan oleh ahlinya sendiri.
TRANSFORMASI SENIMAN MAJU, BERSATU, MARTABATKAN MARUAH SENIMAN!
Saya terpanggil untuk menulis kali ini adalah disebabkan terlalu banyak pekara yang memburukkan nama saya dan keluarga ia sekaligus memberi pandangan negatif khusus kepada ahli-ahli seniman. Untuk pengetahuan semua pada 27 september 2014 sabtu ini pada pukul 9 pagi di finas ahli-ahli seniman akan menjalankan tanggungjawab mereka sebagai ahli bagi memilih presiden dan ajk baru untuk memperjuang, membela nasib mereka dan mentadbir persatuan seniman, persatuan artis yang tertua di malaysia.
Oleh itu, apabila ada pemilihan jadi ramai akan bertanding bagi merebut jawatan di dalam persatuan tersebut. Kempen telah dibuat bagi mereka yang ingin bertanding dan sebagai ahli seniman saya memerhati kebanyakkan mereka ini berkempen bukan ingin menerangkan misi dan visi untuk memajukan seniman tetapi mereka ini berkempen setiap hari untuk memburuk-burukkan pihak yang ingin bertanding bagi apa sahaja jawatan. Ini satu kempen yang saya anggap terlalu keji dan tidak profesional.
Saya juga terlah dilanda pelbagai cabaran supaya memungkinkan saya bertanding sebagai presiden seniman untuk tempoh yang baru oleh pihak yang tidak berpuashati terhadap saya. Mereka mempertikaikan dari sudut teknikal, personal, dan jugak mencipta cerita yang tidak benar yang saya anggap sebagai fitnah bagi mengelirukan ahli-ahli seniman untuk mengundi saya sebagai presiden seniman pada 27 september 2014 ini. Pelbagai fitnah ditujukan kepada saya seperti "ada orang cakap zed tidak suka veteran", zed menyeleweng duit seniman, zed bangkrap dan banyak lagi fitnah yang ditujukan kepada saya. Disini saya ingin menyatakan segala fitnah itu tidak benar! dan saya tidak teragak-agak membawa pekara ini ke mahkamah hanya masa yang akan menentukan.
Saya begitu kesal kerana ini di anggap sebagai kempen tidak sihat dan cuba menjatuhkan kredibiliti dan imej saya selaku calon untuk menawarkan diri sebagai presiden seniman. Mereka yang tidak berpuashati dengan saya, berkempen untuk menjatuhkan saya dari pelbagai cara dan saya menganggap mereka-mereka ini sebagai orang yang tidak bermoral dan mempunyai integriti yang rendah dan tidak boleh kita harapkan bagi mentadbir seniman untuk penggal yang baru.
Saya tidak pernah mengaibkan mana-mana pihak dan saya berharap pekara yang sama juga perlu dilakukan oleh pihak yang tidak berpuashati dengan saya sebagai menghormati diantara satu dengan yang lain. Dibawah kepimpinan saya sebelum ini banyak yang telah saya lakukan bersama-sama ajk yang telah dilantik untuk membela dan memperjuangkan hak ahli-ahli seniman seperti skim insurance seniman yang telah diluluskan oleh kerajaan sebanyak 1.1 juta kepada ahli seniman, perumahan rakyat 1 malaysia (prima) kepada artis, kad diskaun 1 malaysia bagi menampung kos sara hidup yang tinggi dan penubuhan (msag) badan kutipan royalti untuk pelakon telah membuahkan hasil. Ini memberikan kelebihan dan kebaikan kepada ahli-ahli seniman dari sudut kebajikan secara holistik.
Malangnya, semua pekara dan perjuangan diatas terbantut di tengah jalan oleh kerana seniman telah disaman oleh ahlinya sendiri atas alasan kononnya mereka mahu menyelamatkan seniman. Dengan menyaman persatuan seniman sebagai defendan pertama dan diikuti pemegang jawatan tertinggi dalam persatuan seniman sebagai defendan kedua hingga kelapan maka keputusan mahkamah memihak kepada mereka dan kekalahan seniman dimahkamah semuannya disebabkan kekalahan secara teknikal. Dengan kemenangan itu mereka menjaja kepada ahli-ahli seniman yang merekalah hero seniman yang sebenar.
Ya, mereka memang hero, disebabkan itu pentadbiran seniman telah digantung selama setahun, ahli-ahli seniman terkontang-kanting, ramai artis yang sakit dan meninggal tidak dapat seniman menyalurkan sumbangan, pejabat seniman ditutup, elektrik dan telepon pejabat seniman di potong dan yang paling utama jatuhnya maruah seniman! malunya... persoalan saya sekirannya kita mempunyai masalah keluarga adakah kita akan berkongsi masalah itu kepada orang lain? jawapannya tidak! kerana ini adalah prinsip kekeluargaan supaya kita boleh menjaga maruah keluarga kita dari terus dijaja oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Jadi tidak hairanlah mereka-mereka ini yang dianggap hero sanggup menjaja maruah mereka kepada orang ramai dan menanggap diri mereka inilah yang suci dan bukan orang yang munafik!
Oleh yang demikian saya menyeru kepada seluruh ahli-ahli seniman memilih mereka-mereka yang boleh bekerja untuk ahli secara ikhlas, jujur, amanah dan yang paling utama jangan menfitnah sesama sendiri serta bersatu bagi memperkasakan kembali persatuan seniman dimana imejnya telah tercalar dengan teruk diatas saman di mahkamah yang saya anggap paling terburuk dalam sejarah seniman kerana inilah kali pertama seniman disaman dimahkamah.
Dengan ini saya dengan rasa rendah diri sedia berkhidmat kepada ahli-ahli seniman bagi memegang tampuk kepimpinan seniman sebagai presiden seniman semula dengan niat untuk membela dan memperjuangkan nasib ahli-ahli seniman dan yang paling utama berilah saya peluang untuk menghabiskan kerja saya yang tertangguh atas saman yang telah dilakukan oleh ahlinya sendiri.
TRANSFORMASI SENIMAN MAJU, BERSATU, MARTABATKAN MARUAH SENIMAN!


